Hoppa till huvudinnehåll

Utforskar mänskliga rättigheter i "Till death do us part"

torsdag, februari 8, 2024

I dokumentären “Till Death Do Us Part”, utforskar parallella historier svårigheterna med äktenskaps-annullering i Filippinerna, som är det sista landet i världen utan skilsmässa. Projektet fick utvecklingsstöd från Film & TV Lindholmen 2023. Vi träffade filmens upphovsman Samir Arabzadeh och producenten Annika Hellström för att höra mer om arbetet, utmaningar och framtiden.

en person som gråter glädjetårar

Sheila väntar på besked. Foto: Dwight Bout

“Till Death Do Us Part” skildrar både två människors kamp för skilsmässa och få tillbaka makten över sina egna liv, liksom hur skilsmässoförbudet påverkar landet i stort. 

Samir Arabzadeh, regissör, berätta om dokumentärfilmen och varför du bestämde dig för att berätta just den här historien?

– Till Death Do Us Part handlar om Filippinerna och det faktum att det är det sista landet i världen där man inte kan skilja sig. I filmen följer vi flera karaktärer som kämpar för att ta sig ur destruktiva eller övergivna äktenskap. När jag flyttade till Filippinerna 2009 blev jag tillsammans med en filippinsk tjej. Allt var perfekt och jag kände att hon var the one - jag planerade att fria till henne tills jag hörde från andra människor att hon faktiskt redan var gift. Jag blev helt chockad och kände mig sviken, och så var jag rädd för att hennes man skulle komma och leta efter mig. Men hon förklarade att det är så det är här, det är såhär alla lever. För att det inte finns någon skilsmässa. Vi fortsatte vara tillsammans men jag tror att det faktum att hon var gift eventuellt ledde till att vi gjorde slut, för det var så konstigt att vara med någon som är gift. Jag har tänkt på detta sedan dess och nu när jag har gift mig här i Sverige har jag tänkt tillbaka på min tidigare relation och reflekterat över hur skilsmässoförbudet påverkar och förstör så många människors liv. Jag känner både fascination och frustration över det och vill berätta deras historier i hopp om att det ska leda till en förändring.

Bild på Samir Arabzadeh i profil

Samir Arabzadeh, regissör "Till Death Do Us Part”

Projektet beviljades Film & TV Lindholmens utvecklingsstöd till innovativa aktörer 2023. Har ni stött på några utmaningar med era innovativa lösningar?

– Just nu tittar vi på hur vi kan använda generativ AI i skapandet av konstverk baserade på människors berättelser och att integrera den plattformen i kryptovärlden. Vi försöker hitta en lämplig metod för att enkelt och effektivt omvandla människors berättelser till prompter. Det är verkligen en utmaning och därför är det viktigt att hitta rätt kompetens inom generativ AI.

– Genom karaktären Maggie Wilsons kändisskap och nätverk i sociala medier har vi fått en kanal ut till allmänheten på Filippinerna, som möjliggör för oss att samla in människors livsöden och berättelser om deras kamp att försöka ta sig ur destruktiva äktenskap. Parallellt har ett researcharbete påbörjats för att hitta en hjälporganisation på Filippinerna som kämpar för kvinnors rättigheter och som kan ta del av de intäkter som plattformen kommer att generera. 

– En annan möjlig utmaning för projektet framöver kan vara om copyright-lagstiftningen skulle påverka funktionaliteten för de/det verktyg som vi har för avsikt att använda för generativ AI.

Hur ser det kommande arbetet ut?

– Just nu ligger fokus på att klippa igenom och inventera det första materialet. En av huvudpersonerna, Sheila, fick precis igenom sin annullering av äktenskapet, vilket är en otrolig seger. Vi var på plats och filmade i just det ögonblicket.

– Til death do us part är även ett av sju projekt som är uttagna till att pitcha på Tempo Dokumentär filmfestival. Den hålls den 7 mars för branschen och vi preppar för fullt. Därefter blir det worksshop #2 av Nordisk Panorama's Doc Forward Talent Workshop som sker i Oslo i maj där vi också pitchar för branschen och nu för hela Norden, de Nordiska Filminstituten och för de dordiska TV-kanalerna.

en person som tittar in i kameran

Annika Hellström, producent "Till Death Do Us Part”. Foto: Ines Sebalj

Annika Hellström, producent på Cinenic film, när är målet att "Till death do us part" får möta sin publik?

– Vi planerar att filmen möter sin publik under vintern 2025/2026. 

Cinenic Film har som vanligt många järn i elden, vad har ni på gång utöver "Till death do us part"?

– Det är mycket spännande på gång. Det som ligger närmast är ett psykologiskt skräckdrama, FLÄTAN, (manus Joen Windahl och Jessika Jankert, i regi av Angelika Abramovitch) som vi finansierar under 2024. Vi har också en spännande dotter/far-relation i DEN LENA HUDEN (manus och regi Minka Jakerson, medförfattare Adam Starsmark), ett arthouse-drama som utspelar sig ett kargt Bohuslän. Cinenic har nu klivit in i TV-dramavärlden med Frida Hallberg som producent, med GLIMMANDE NYMF, som handlar om Bellmans musa, Ulla Winblad. Hon var inspirationen till många av Bellmans visor – en berömd poet och trubadur som levde i 1700-talets Stockholm. Serien gestaltas i nutid. 

"Det här är en jätteintressant berättelse, med ett ämne som berör och engagerar på flera plan. Ur ett innovationsperspektiv är filmen särskilt intressant då den undersöker en hybridform med inspelade scener, arkivmaterial och olika typer av animationsteknik. Jag ser mycket fram emot att se filmen i sin helhet."

Gunnar Eriksson, Programledare vid Film & TV Lindholmen, och ingår i Innovationsstödets referensgrupp.

Erhöll Film & TV Lindholmens innovationsstöd 2023

Projektet beviljades Film & TV Lindholmens utvecklingsstöd till innovativa aktörer 2023. Motiveringen för beviljat stöd var på grund av projektets innovativa potential, bland annat för att utveckla en hemsida där filippinare, anonymt, kan dela med sig av sina historier kopplade till ämnet. En hemsida som blir ett galleri där bland annat AI används för att generera bilder.