Det utvecklas och produceras fler filmer och tv-serier än någonsin i Sverige och efterfrågan på manusförfattare är stor. Samtidigt pratas det om att det blivit svårare än någonsin att ta sig in i film och tv-branschen, och att kunna försörja sig på sitt yrke. Om detta stämmer, varför är det så? Kulturakademins podcast K-play delar med sig av samtalen som hölls under Audiovisual Days.
Under Audiovisual Days diskuterades manusförfattandets villkor under två panelsamtal med rubriken "Nålsögat - hur f*n gör man (breaking in stories)". "Nålsögat" riktar sig till yrkesverksamma manusförfattare och skrivande regissörer som alla någon gång ställt sig frågan: ”Hur f*n gör man för att arbeta och försörja sig som manusförfattare idag?”
Du kan nu ta del av de två paneldiskussionerna i Kulturakademins K-play som tagits fram i samarbete med Manusfabriken.
Produktion: Kulturakademin
Ljudtekniker: Peter Andersson
Moderator: Gunnar Eriksson
Under det första samtalet delar fem etablerade manusförfattare med sig av sina erfarenheter – om hur kom de in branschen, hur de går till väga med sina projekt och vilka utmaningar de har mött genom åren?
Gunnar Eriksson med manusförfattarna Oskar Söderlund, Niclas Ekström, Karin Arrhenius, Jessica Jankert och Morgan Jensen.Under den andra delen samtalar representanter från produktionsbolag och tv-kanal om manusets roll, och delar med sig av sina erfarenheter från samarbeten med författare och manusutveckling. Därtill ges konkreta tips och råd om hur man bör gå till väga med sitt manus i olika stadier.
Audiovisual Days arrangeras av Film & tv vid Lindholmen Science Park i samarbete med Göteborg Film Festival, Manusfabriken, Gothenburg Film Studios, Kultur i Halland - Film, Kulturakademin, Film Cloud, Boost HBG, Level Up, Svenska Filminstitutet, Alma Manusförfattare, ABF Medialab och finansieras av Göteborg Stad och Västra Götalandsregionen.
Läs mer på audiovisualdays.se