Hoppa till huvudinnehåll

Så kan du vara innovativ… inom Målgruppsanalys

onsdag, april 24, 2024

Vill du vara mer nytänkande i hur du närmar dig din publik? Då kan du använda olika metoder för att arbeta innovativt. Produktionsbolaget Gråklippan har beviljats innovationsstöd hos Film & TV Lindholmen för sitt filmprojekt vid två tillfällen, bland annat för det gedigna research- och målgruppsarbetet. Här tipsar Regissör Christian Zetterberg och Producent Liselotte Persson om olika sätt där du kan tänka nytt kring målgruppsarbete. 

två personer framför en pressvägg

Regissör Christian Zetterberg och Producent Liselotte Persson, Gråklippan.

Lite mer än en kram är en film för 12-15-åringar om att vara ung, kär och kåt. Berättelsen är fritt baserad på boken med samma namn av författaren Mårten Melin. Regissör Christian Zetterberg och Producent Liselotte Persson som arbetar med filmen har lärt känna sin målgrupp, ungdomar, genom framförallt referensgrupper. 

– Vi har försökt lista ut vad ungdomar vill se idag, och vad de faktiskt är intresserade av. De har fått dela med sig av sina tankar, känslor, erfarenheter om hur det är att vara tonåring idag, säger Christian Zetterberg.

Gråklippan har också gjort enkätundersökningar och enskilda intervjuer för att bredda underlaget. Det är ovanligt idag att jobba på det här sättet och investera tid i att lära känna sin målgrupp på riktigt, tror Liselotte Persson och Christian Zetterberg, som med målgruppsarbetet vill göra sin film mer genuin och angelägen över en längre tid.

Det som överraskat mest är ungdomarnas öppenhet. De har delat med sig om personliga och privata händelser, skyddade av att det skapats ett tryggt rum med tystnadsplikt för alla inblandade.

– De har fått oss att våga pusha lite mer, ta ut svängarna. Tanken från början att vi ville göra film av den här boken och att unga är intresserade av den här typen av tematik och drama hade vi väldigt rätt i. Det var skönt att få den bekräftelsen, säger Christian.

– Det känns som att vi prickat in något som de behöver och jag känner att ungdomarna idag brinner för genuinitet och angelägenhet, de vill ta bort filtret och se vad som pågår på insidan, säger Liselotte.

Skulle det gå att jobba på det här sättet med andra typer av filmer som har helt andra målgrupper?

– Ja, det tror jag. Du får ju verkligen feedback direkt från publiken. Men man måste vara beredd på att man får in väldigt mycket information och att allt de säger inte kan komma med. Man måste rätta sig efter sin konstnärliga vision kring projektet, säger Liselotte.

– Man ska våga göra det här arbetet men också vara beredd på att hålla fast vid sin inre röst och distansera sig från det de säger, för att hitta något mellanting. Man ska inte rätta sig helt efter feedbacken men ändå ta in den, sen får man göra sin egen bedömning utifrån det, avslutar Christian.

personer som sitter i ring och läser manuspapper

Inblick i Gråklippans målgruppsarbete med ungdomar.

Mer om: Lite mer än en kram

Trettonårige Manne bor i en liten stad på den svenska landsbygden. Hans föräldrar har nyligen skilt sig och Manne har flyttat till lägenhet med pappa och sin två år äldre syster Moa. I slutet av sommarlovet flyttar Amanda och hennes mamma in i Mannes gamla hus, och när de två möts är kemin odiskutabel. Men Amanda ska börja nian ihop med Moa och Manne ska bara börja sjuan; två årskurser är en ocean av tid omöjlig att korsa. 

Målet är att filmen ska möta sin publik 2025.