Hoppa till huvudinnehåll

"För morgondagens Filmsverige" - följ arbetet bakom plattformen Auteur

fredag, september 1, 2023

I bolaget GetCine har vännerna Gustav och August nyligen påbörjat skapandet av streamingplattformen Auteur, som i våras tilldelades Film & TV Lindholmens utvecklingsstöd till innovativa aktörer. Med Auteur hoppas de kunna ge nya möjligheter för svensk film att nå sin publik. Vi träffade Gustav och August för att höra mer om det pågående arbetet.

Två personer som tittar in i kameran

Foto: GetCine

●    Vad är GetCine och varför startade ni bolaget?

Gustav: I grund och botten handlar GetCine om att bygga myten om en film - hur den paketeras, mot vem och till vilket slutmål. Vi brukar skämtsamt säga att vi är så kallade jack-of-all-trades - mångsysslare med en stor passion för skapa effektfullt visuellt innehåll och slagkraftiga kampanjer. Allt som oftast sker detta på digitala kanaler. 

August: Både jag och Gustav har alltid varit fascinerade av hur filmer marknadsförs. Ibland är paketeringen mer intressant än själva filmen. Vi startade bolaget för att vi älskar världen av film och trodde att vi kunde tillföra något nytt till den svenska filmbranschen.

●    Vilka är ni inom bolaget och vad har ni för bakgrunder?

Gustav: Jag och August träffades när vi studerade i Lund tillsammans, på utbildningen Strategisk kommunikation och digitala medier. Vi blev snabbt vänner och enades i ett stort filmintresse där vi både konsumerade och skapade film ihop. Efter utbildningen graviterade jag mot filmbranschen och blev anställd som kommunikatör på produktionsbolaget Cinenic Film, där jag framför allt arbetade med marknadsföringen av dokumentärfilmen Children of the Enemy och ungdomsfilmen Så jävla easy going. Det var under den vevan som idén om GetCine föddes.

August: GetCine är ett kärleksbarn mellan mig och Gustav. Arbetet sker alltid med utgångspunkten att det vi gör tillsammans blir bättre än vad vi kan skapa enskilt. Under mitt tidigare jobb var jag digital kampanjsspecialist och copywriter på K.W. Bruun. Därför kom det sig naturligt att jag ansvarar för de digitala kampanjerna i GetCine, medan Gustav står för klippningen av marknadsföringsmaterialet. I övrigt delar vi både bröd och bördor broderligt.

●    Vad är projektet "Auteur – där filmälskare möts" och hur uppstod idén?

August: Auteur är en streamingplattform för hyrfilm (TVOD) som syftar till att skapa nya förutsättningar och möjligheter för svensk film att nå sin publik. Ambitionen är att utveckla en alternativ distributionsmodell för filmer som inte passar in i den traditionella distributionskedjan. Det kan vara att filmen är för smal eller udda för att fungera på bio. Eller att man vill nyttja ett simultansläpp på TVOD och bio, där syftet snarare är att skapa uppmärksamhet genom ett fåtal biovisningar än att välta biljettkassorna. 

Gustav: Idén till projektet uppstod efter att jag och August började nosa på att omvandla GetCine till ett distributionsbolag. Efter att ha utforskat innebörden av den traditionella distributören så kändes det som att det fanns potential att uppdatera rollen för att bättre passa in i den digitala eran. Istället för att vi köper filmrättigheterna från producenten, så erbjuder vi en modell där vi ger ett visningsfönster, strategisk kompetens, paketering och marknadsföringstjänster till en rimlig kostnad, medan filmägaren behåller sina rättigheter.

●    På vilket sätt anser ni att "Auteur" fyller en funktion idag, och framåt, på den stora filmmarknaden?

Gustav: Tyvärr så innebär en färdigställd produktion i allt för många fall att man har nått en slags kommersiell slutstation. De kreativa krafterna är nyttjade och om man inte lyckas hitta en distributör eller ett streamer-kontrakt så hamnar den färdiga produktionen i skymundan eller i värsta fall på hyllan. Vi tycker att det är synd att det inte finns en naturlig landningsplats för dessa projekt som inte riktigt hittar hem. I Sverige har vi en stark filmbransch och vi tror att det finns många som vill ta del av icke-mainstreamproduktioner. Likaså tror vi att många är intresserade av människorna bakom filmen; tekniken som använts, berättelser från inspelningen och insikter om vad som gör att ett projekt lyckas eller misslyckas.

August: Vi ser idag en trend där filmskapandets sport innebär att vinnaren tar hem allt. Vi skapar Auteur med en stark övertygelse om att dessa mindre produktioner inte behöver betyda slutet på resan, utan början på en ny. Auteur erbjuder därför ett ekosystem av tjänster som syftar till att samla och engagera de filmarbetare, entusiaster och branschmänniskor som är intresserade av svensk film i stort. Vi hoppas och tror också att Auteur kan bidra till att ena Filmsverige utöver de regionala gränserna, även om vi föder och växer projektet ur Västra Götalandsregionen. 

●    Projektet har nyligen erhållit Lindholmen Science Parks utvecklingsstöd till innovativa aktörer, hur ser det kommande arbetet ut?

August: I nuläget så håller vi på att bygga själva plattformen. Vi är väldigt måna om att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Vi hyser ett personligt agg mot krångliga betalmetoder och knepiga användarupplevelser - Auteur ska kännas så smidigt och intuitivt som möjligt. 

Gustav: Vi för också dialog med filmskapare och branschverksamma för att se till att det vi skapar är relevant för dem. Vi vill inte lägga ner blod, svett och tårar på ett projekt som ingen har ett behov av. 

en bioduk och massa människor

Bild: GetCine

●    Vilka ser ni som de största utmaningarna med projektet i nuläget?

Gustav: Den första utmaningen vi står inför är att tekniskt bygga plattformen enligt våra egna höga krav på användarvänlighet. Som August nämnde tidigare, så är vi trötta på svåra betalsystem och krångliga upplevelser. Vi vill komma rakt till sak utan några omvägar, och det innebär att vi kommer genomföra flera feedback-sessioner med användare från alla målgrupper, allt för att utkristallisera var plattformens essens ligger. Vi lägger stor vikt på dialogen med branschen - om de inte är nöjda med Auteur så är vi inte det. 

August: En annan spännande utmaning vi står inför är hur vi främjar engagemang och dialog på en ny plattform. Idag använder många i branschen redan befintliga sociala plattformar och vi måste tillföra något nytt som de inte redan får från annat håll. 

Gustav: Ytterligare en utmaning är den som samtliga SVOD- och TVOD-tjänster står inför - en mättad marknad. Vi har nått en brytningspunkt där det produceras mer film än vad som hinner konsumeras. “The winner takes it all” har kanske aldrig varit mer sant än just nu. Vi hoppas och tror att det emellertid finns ett sug för lite mer udda och smal film än den du hittar på de stora aktörernas streamingtjänster.

●    Vad har varit de största lärdomarna med arbetet hittills?

August: Plattformen som vi utvecklar innebär flera rörliga delar som är beroende av varandra, och således behöver processer klaffa. Praktiskt innebär detta att vi tar på oss flera hattar samtidigt - från att överse ekonomiska modeller och att ta tempen på branschen till att förstå användarresor och var de verkliga behoven ligger. 

Gustav: I typisk GetCine-anda har vi tagit sats och hoppat ganska direkt när en potent idé uppstått. Under arbetets gång har vi blivit ödmjuka inför komplexiteten i filmdistribution - vilket samtidigt sporrar oss att hitta en ny väg framåt.

●    Hur tror ni att filmbranschen och människors sätt att konsumera film kommer att förändras inom de kommande åren?

Gustav: Som vi varit inne på tidigare så tror jag att det kommer att vara allt mer gynnsamt för filmägare att behålla sina rättigheter i så hög utsträckning som möjligt. Filmer har en mycket längre livslängd idag än för bara 10 år sedan, där biofönstret utgör en mindre del av intäkterna som filmen genererar under sin livstid. Istället så blir TVOD och SVOD viktiga fönster för att kapitalisera på filmen.

August: Den evigt återkommande frågan om bion är död känns allt mer utdaterad. Bion kommer alltid att finnas kvar, om än i en uppdaterad form och i lite färre upplagor. Filmtittande i hemmet har blivit så bekvämt att många föredrar att konsumera film på det sättet. Men det går inte att få samma upplevelse hemma som på bio, så de konkurrerar inte riktigt. Däremot så blir det allt viktigare för filmskapare och distributörer att förstå vilket visningsfönster som passar produktionen bäst. Förändrade tittarvanor medför att större vikt behöver läggas på ett strategiskt upplägg och en förståelse för vilka målgrupper som kan tänka sig att se filmen, och hur deras preferenser och förutsättningar ser ut. 

Gustav: Jag tror även att vi eventuellt kommer se ett skifte i vilken sorts underhållning som går hem bäst. I takt med att plattformar som Tiktok fortsätter växa har användargenererat innehåll blivit en stark konkurrent mot traditionell media som filmer och TV-serier. Nu kan du ta del av unika berättelser helt gratis, där algoritmen redan vet vad du bäst tycker om. Kanske kommer detta medföra en ny genre av film, anpassat efter det korta och vertikala formatet.

●    När är målet att "Auteur" ska vara färdigt och redo att kunna användas?

August: Målet är att plattformen ska vara redo att lanseras framåt årsskiftet. I det läget kommer det inte vara en fullfjädrad plattform, men den kommer att ha de grundläggande delarna på plats. Vi kommer från den punkten och framåt fokusera helt på att lyssna på vad våra användare har för behov, önskemål och feedback när de använder plattformen. Vi förstår att olika målgrupper kommer att ha olika användarresor och vi ser fram emot att kunna lyssna på branschens mångfald och samskapa utvecklingen av Auteur - allt för morgondagens Filmsverige.

Om Auteur

Auteur särskiljer sig från andra TVOD-plattformar på flera sätt. Delvis genom en schysstare intäktsmodell för filmägaren, med en 80/20-fördelning, men även med ett stort fokus på att främja gemenskap mellan kreatör och tittare.

Allt för ofta är filmkonsumtion en enkelriktad väg. Genom kommentarsfält, betygsfunktion och privata chattar ger Auteur användare möjlighet att interagera med varandra. Plattformen anspråkar inte på unika rättigheter, så filmägaren har möjlighet att sprida filmen på andra plattformar bäst hen vill. Dessutom erbjuder plattformen direktintegrerad och kostnadseffektiv marknadsföring genom GetCine. Tanken är att filmer som i vanliga fall inte har en budget för stora marknadsföringsinsatser ska ha chansen att synas och hitta sin publik online. 

Auteur är ett av de projekt som tilldelats Film & TV Lindholmens utvecklingsstöd till innovativa aktörer (Omgång 2, 2023).

Om GetCine

GetCine är en marknadsföringsbyrå för långfilm, dokumentärer och TV-serier som grundades i mitten av 2022. De specialiserar sig på digital marknadsföring och erbjuder en helhetslösning för filmskapare, producenter och distributörer som vill nå ut med sina filmer på sociala medier.