VR-verket ”Kråkslott”, som har beviljats utvecklingsstöd av Film&TV vid Lindholmen Science Park, förväntas ha premiär i september 2023.
”Kråkslott” är ett storydrivet VR-verk förankrat i en lillgammal pojkes försök att orientera sig i en svårnavigerad och dubbelsidig vuxenvärld. Filmen är ett av de ca 180 projekt som har beviljats utvecklingsfinansiering av FILM&TV vid Lindholmen Science Park sedan 2014.
Bakom projektet står Göteborgsbaserade regissören Ismaila Jallow och producenten Paul Blomgren DoVan från GötaFilm. Under hösten besökte de Filmfestivalen i Venedig där de fick möjlighet att pitcha projektet. I en intervju med FILM&TV berättar de om resan och om projektets nästa steg.
Vad handlar ”Kråkslott” om och hur föddes idén?
Ismalia Jallow: Kråkslott är ett VR-verk om en pojke som blivit två i stället för en, på grund av att hans föräldrar har uppfostrat honom med två olika namn. Det är åtminstone vad han säger till oss. Det som egentligen har hänt är att pojken varit med om en traumasplittring, och vi får följa med honom på en resa in i hans undermedvetna där både personliga och kollektiva trauman konfronteras. Detta gestaltas genom att pojken bygger ett minnesplats, ett inre rum, för att bygga en emotionell resa genom minnen från barndomen. Desto längre in i palatset vi kommer desto fler bilder sipprar fram från pojkens undermedvetna.
Vad var det som tilltalade GötaFilm med projektet?
Paul Blomgren DoVan: Jag träffade Ismaila för ett och ett halvt år sedan och vi har jobbat nära varann sedan dess. Vi delar intresset för innovation och nya tekniska möjligheter, men även för de viktiga berättelserna. Ismaila är en unik röst och hans berättande behöver nå ut till en publik. Det vill jag hjälpa till med.
Ismaila Jallow med producenten Paul Blomgren DoVan, GötaFilm
Varför just VR för att förmedla historien?
Ismaila: För mig skulle ”Kråkslott” inte kunna berättas i något annat format än Virtual Reality. Verket använder sig av en större rumsskalig miljö, vilket tillåter deltagaren att röra sig omkring relativt fritt. Detta skapar känslan av kroppslig närvaro som går att likna vid att röra sig genom ett minne eller en dröm. Här eftersträvar vi ’illusionen av valfrihet’, att deltagaren ska få en känsla av att kunna utforska verket utan att vara bunden till regler eller ett begränsat antal val vid ett givet tillfälle. För oss innebär det att det kommer finnas olika grenar i berättelsen, men de leder alla till samma slut. Och även fast det givetvis kommer finnas begränsningar i verket, använder vi kod och estetik för att bygga upp en känsla som efterliknar drömvärldens fluida textur. Utifrån denna intention är det självklart för mig att verket görs i VR.
Hur upplevde ni mottagandet av projektet på Filmfestivalen i Venedig?
Ismaila: Resan till Venedig gick väldigt bra. Vi hade givande möten och fick bra feedback på både pitchen och prototypen. Det är väldigt tacksamt att kunna visa upp en prototyp när det kommer till VR. Att prata om projektet eller visa rörliga 2D-bilder blir inte representativt för att faktiskt gå in i världen och uppleva den inifrån. Det var också fett att se hur XR-communityt bemöter varandra. Eftersom communityt fortfarande är så pass litet är folk väldigt vänliga och inbjudande. Även om det såklart också finns hierarkier är dom inte lika etablerade som jag upplever att strukturen ser ut inom den traditionella filmbranschen.
När är målet att "Kråkslott" ska möta sin publik?
Paul: Vi slutför just nu sista delarna av utvecklingsarbetet. Tack vare bra och positiv uppbackning från våra finansiärer har vi kunnat ta ”Kråkslott” hela vägen fram till produktionsfas.
Ismaila: Under vintern kommer manus slutföras och därefter söker vi produktionsstöd, med målet att nå premiär i Venedig 2023.
Paul: Vi har hela tiden haft siktet på premiär i Venedig. Efter vi var med och pitchade där nu senast och fick mycket positiv feedback, känner vi oss än mer stärkta i att detta är rätt målsättning. Så nu är det fullt fokus på att ta Kråkslott i mål till september 2023 och en premiär i XR-sektionen på Venedig filmfestival.