Bio- och skärmtittande – vad säger all data och hur kan vi använda den?
Vid Film Forum Sverige under Göteborgs Filmfestival 2024 fick flera av er möjlighet att höra Jens Lanestrand från Biografcentralen presentera sin tjänst. De har tillgång till aggregerad data från över 100 biografers onlineförsäljning sedan 2020 och dessutom får de in data - i realtid - från försäljning av förköpsbiljetter från över 120 biografer.
Nu har vi glädjen att välkomna honom igen för en fördjupning i hur ovan data kan användas på ett strategiskt och mer målinriktat sätt. Hur kan jag som biografägare ha nytta av att se andra biografers säljstatistik i realtid? Kan man utläsa från siffrorna vad det är publiken vill se?
Vi får även möjlighet att möta Mikael Sterner, analytiker på SVT Play, som kommer att dela insikter om den data som samlas in kring tittarbeteenden på plattformen och hur SVT utnyttjar denna information i sin marknadsföring. Hur använder SVT data ifrån SVT Play för att fatta beslut och hur går mätningarna till? Vilka tydliga trender kan de urskilja kring publikens preferenser? Och hur arbetar de själva med att nå ut genom mediebruset?