Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen lindholmen 2 travel info

logo

VR-upplevelsen Lindholmens Tidevarv vidareutvecklas som VR-drama

VR projektet Lindholmens Tidevarv är en unik VR produktion skapad av produktionsbolaget Studio Jox, med mål att återskapa den varvsmiljö som dominerade Lindholmen under flera hundra år. Utifrån detta har nu en VR-film uppstått; Frivarv, där 360-gradersupplevelsen i varvsmiljön tar steget vidare till en dramatiserad historia.

Frivarv 360 grader är en historia med ursprung i en verklig händelse, där en kvinnlig kranförare på varvet halkade och föll flera meter. Detta fall och "nära-döden upplevelse”, visualiseras fullt ut i en VR-film.

vr_jonas_1.jpgBakom projektet står Studio Jox, och projektledare Jonas Myrstrand i samarbete med Filmepidemin. 3D artist i produktionen är Benoit Lafréchoux och programmerare Erik Svedäng.

Hur uppstod idén till "Frivarv i 360 grader”?
- I samband med arbetet med Lindholmens Tidevarv, så träffade jag den kvinnliga kranföraren Kerstin som berättade om hur hon en dag halkat och föll handlöst, och såg hela sitt liv passera revy… som tur var klarade hon sig och det första hon tänkte när hon vaknade var ”hoppas ingen såg mig…” 

- Just den biten - ”när livet passerar revy”, man lämnar sin kropp och ser allting lite utifrån - det har jag tidigare funderat kring och fann perfekt för en VR-gestaltning. Denna upplevelse har nu dramatiserat till just denna VR-Film.

Hur ser arbetsprocessen ut för en sådan här produktion?
- Ett stort fokus i projektet är att hitta teknik och berättarsätt för att utveckla och prova oss fram till en visuell formlösning för starkaste effekt i VR-upplevelsen av ”nära livet & döden känslan”.  Att ge sig tiden och möjligheten att testa konkreta digitala, konstnärliga, kreativa idéer och tekniker fullt ut. 

- Det är tidskrävande att arbeta utforskande med den nya berättarform som VR innebär. Produktionen har utvecklats i etapper. Vi har utvecklat själva storyn nu med inledning och en ”rundtur” över varvet på en lastpall, före själva fallet. Men många nya utmaningar, både tekniskt och på berättarplanet avlöser varandra.

- En utmaning som tagit mycket tid är att testa varianter av ”plats o scenbyten”, hur man förflyttas fysiskt, i tiden, på platsen, hastigheter, rörelser etc. Vi har prövat många olika lösningar nu och tror oss funnit den mest effektiva. Men även gestaltningarna av miljön och livet på varvet har krävt mycket tid. 

När kommer en publik att kunna ta del av filmupplevelsen "Frivarv”?
- Vi siktar på en publik VR-test av vår film på Biograf Aftonstjärnan nu i juni, för feedback. Till hösten planerar vi sedan en mera klar variant av VR-filmen för visning på festivaler och kulturinstitutioner i alla former och sammanhang.

Har ni på Studio Jox även några andra spännande projekt på gång?
- Sedan tre år tillbaka arbetar vi även på det större VR-plattform-projektet: Lindholmens Tidevarv, som nu börjar gå mot slutet och en publik visning. Jag är även delaktig som artist i ett EU-projekt; Memory of water, som kommer till Göteborg hösten 2020. 

- Dessutom producerar vi en längre film ”Pappa Blueberry” i etapper sen flera år tillbaka, en blandfilm av dokumentär, fiktion och animation.

Frivarv i 360 grader är ett av de projekt som har beviljats utvecklingsfinansiering av Lindholmen Science Parks film- och tv-fond