Hoppa till huvudinnehåll

Västsvenska spel-startups i fokus på Play My Game

tisdag, december 4, 2018

Under Play My Game som anordnades av The Game Incubator fylldes Visual Arena på Lindholmen Science Park av spelstudios, spelcoacher och spelintresserade för att ta del av de nya spel som är under utveckling.

“Play My Game” är ett koncept som bygger på att dataspelsutvecklare visar upp sina spel i ett tidigt skede för att få respons på spelet från andra utvecklare, spelintresserade och investerare så att spelutvecklarna ska kunna ta till sig feedbacken hem och fortsätta utveckla spelet för att spara tid och pengar.

Som inledning på Play My Game fick nio av The Game Incubators spelstudios möjlighet att presentera sig och visa upp sina spel i Visual Arenas studio. Både redan släppta titlar och spel som är under utveckling presenterades och bredden var stor med allt från konsolspel i vackra illustrationsmanér, till barnspel, frågespel och avancerade actionspel på mobil. Förutom de spelstudios som medverkade från The Game Incubator var även Yrgo på plats och berättade mer om sin utbildning “Game developer”.

- Vi är väldigt nöjda med dagen! säger Christian Riedl, projektledare på The Game Incubator i Göteborg.

- Med Play My Game-konceptet fick vi prova nya kommunikationsvägar och ett nytt format för att ställa ut spel och resultatet var positivt från alla vi stötte på. Det finns ett stort intresse kring spelutveckling på Lindholmen och det märktes på besökarna.

- Jämfört med en traditionell spelmässa så visar vi upp ofärdiga spel i olika stadier med alla dess fel och brister, detta avdramatiserar "release."  Det ger utvecklarna en snabb effektiv feedbackloop kring om produkten håller eller inte och skapar en förståelse om hur viktigt det är att bygga ett bolag och inte bara ett spelprojekt.

Efter presentationerna vigdes dagen till att låta deltagarna provköra spelen och prata mer med spelbolagen bakom. En av de som deltog var Joel Karlsson från Göteborg;

- Ett jätteroligt event tycker jag. Jag är själv nyfiken på hur man gör för att starta en spelstudio och nu fick jag möjlighet att både prata med start-ups kring deras resa, och jag kunde ställa frågor till The Game Incubator om hur jag kan få hjälp av dem. Och så var det jättekul med de nya spelen såklart! 

Sunscape Studios nya spel Hyss drog många nyfikna testspelare under Play My Game  

Viktigt att synas för att lyckas

Att i ett tidigt skede ta med gamers för att testa och utvärdera de nya spelen är en nyckel för att lyckas med den kommande lanseringen. Och att medverka i sådana här sammanhang ger även en stor möjlighet för bolagen att marknadsföra och på så sätt hitta investerare som är beredda på att gå in och finansiera bolagen redan under utvecklingsperioden.

- Release har ändrats så radikalt från något väldigt absolut till en iterativ process tillsammans med spelcommunityn och det finns ingen anledning att sitta och trycka på kammaren med sitt spel fram till releasedatum i rädsla för att bli kopierad. Tvärtom -  ju tidigare du kommer ut på banan och visar upp vad du har desto bättre, det är 100% större risk att ditt spel drunknar i bruset pga dålig exponering än att det kopieras, berättar Christian.

- För våra startups är det oerhört viktigt att så tidigt i utvecklingsprocessen testa sina spel, få feedback och bygga relationer till sina slutanvändare och kompetenser. Och det är viktigt att ställa ut och slipa på sitt säljarbete i skarpt läge. Det ger investerare, förläggare och andra aktörer möjlighet att på ett tidigt stadium börja se vad som är på gång och bygga relationer med bolagen och på så sätt sänker risker för alla parter, fortsätter Christian.

- Då det finns så mycket kompetent folk på Lindholmen gjordes det även en hel del rekryteringar till olika nyckelroller till bolagen.

Läs mer om The Game Incubator här