Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen lindholmen 2 travel info

logo

Sommarhälsning från Film&TV

Snart är sommaren här och Film&TV vid Lindholmen Science Park vill passa på att tacka för vintern och våren som varit, under en tid då samhället i mångt och mycket öppnat upp efter två år präglad av global pandemi. På många sätt en tid av lättnad och försiktig optimism, med en medvetenhet om hur skört vårt samhälle fortfarande är.
Two people filming
Bild: Unsplash

Samtidigt har vi sett hur pandemin skyndat på den digitala utvecklingen där tekniska lösningar och verktyg blivit alltmer standard för hur vi kommunicerar och konsumerar, inte minst film, tv och rörlig bild. För sällan har vi haft mer berättelser i alla möjliga format och genrer att välja mellan!

Utvecklingen går fort. 2022 är det tio år sedan Netflix lanserades för en svensk publik. Det kan tyckas både långt och kort sett till dagens utbud av strömmat material, med ständigt nya digitala och sociala kanaler som växer fram. Dessutom under ett år då streamingtjänster som Amazon Studios och Disney Plus väntas etablera sig på den svenska marknaden.

Frågan värd att ställa är hur det stora flödet av innehåll påverkar både marknad och konsumtion. Vad innebär det egentligen att musik, böcker, film, serier och spel alla finns tillgängliga på samma plattformar; hur fångar man idag publikens uppmärksamhet när den bestämmer själv var, när och hur den vill konsumera sin kultur? Och hur formar det oss som konsumenter? Är det i längden hållbart att äga ett dussin olika abonnemang och betaltjänster eller kommer vi i framtiden se andra konsumtionsmönster och affärsmodeller? 

Och samtidigt, vilka berättelser är det som når oss som publik i ett alltmer kommersiellt medielandskap där konkurrensen om publiken hela tiden hårdnar?

Några av dessa frågeställningar lyftes under vinterns upplaga av Göteborg Storytelling Days, där SVT Dramas Anna Croneman, Warner Bros Johan Hedman och Viaplays Jon Petersson möttes i ett panelsamtal med rubriken ”Vilka berättelser, vems röster?” I en tid när många bolag och kanaler tycks välja ”säkra” kort i form av bokadaptationer och biopics diskuterades hur branschen ser på originalberättelser som inte bygger på redan bästsäljande förlagor.

Storytelling Days är ett publikt evenemang med målsättningen att erbjuda en unik mötesplats för både etablerade och mindre etablerade kreatörer inom film&tv-branschen. Under två intensiva dagar i Sjömanskyrkans lokaler avhandlades allt från feedbacksessioner och speed-dejting mellan manusförfattare och bransch, till ett samtal om att skriva manus för spel, bland annat. Film&TV arrangerar kontinuerligt event och aktiviteter tillsammans med olika samarbetspartners, och vi välkomnar gärna förslag på nya samarbeten och projekt som kan stärka den lokala branschen för rörlig bild.

Under vintern och våren har Film&TV utlyst och genomfört två ansökningsomgångar där utvecklingsstöd beviljats innovativa aktörers projekt inom film, tv och rörlig bild. Vi vill tacka alla sökande bolag och kreatörer som inkommit med projektansökningar och samtidigt flagga för att vi till hösten arrangerar årets tredje och sista omgång, med deadline 5 oktober kl. 17.00. 

Stödet vänder sig till yrkesverksamma kreatörer och producenter vars projekt har en tydlig lokal förankring i utvecklingsfasen. Möjlighet finns att söka projektstöd under hela utvecklingsprocessen, från innehållsutveckling och projektpaketering till utveckling av affärsstrategin. Gemensamt för alla typer av projekt är att Lindholmen Science Park söker innovativa projekt, dvs. projekt som innehållsmässigt, affärsmässigt, arbetsmässigt eller på annat sätt är nytänkande och/eller kan skapa ett mervärde för branschen. I ett audiovisuellt medielandskap i snabb, ständig förändring, där rörlig bild idag kan utvecklas, produceras och distribueras på fler sätt än någonsin finns en möjlighet att tänka nytt, utanför traditionella strukturer. Passa därför på att läsa mer om Film&TV och stödformen på vår hemsida, och ta gärna kontakt med oss om du har frågor om stödet eller önskar diskutera ditt projekt i förväg.

Missa inte heller att Visual Arena till hösten arrangerar en ny upplaga av Narrative XR Lab (tidigare Narrative VR Lab), för den som vill utforska berättandet inom VR, AR, mm. Ansök om att delta i labbet med sista ansökningsdag 22 juni.

Film&TV önskar er alla en riktigt skön sommar!