Hoppa till huvudinnehåll

Rapport om framtidens filmbransch

torsdag, februari 4, 2016

Idag släpper projektet Nostradamus sin tredje årliga rapport - Nostradamus Screen Visions 2016. I rapporten försöker man sammanfatta och förklara var filmbranschen står om 3-5 år. I spåkulan ses en framtid där streaming har hittat sin plats i konsumenternas vanor, där nya branschjättar växt fram och där affärsmodeller för annonsfinansierad media äntligen börjar fungera.

Johanna Koljonen är författare till rapporten och även projektledare för projektet Nostradamus. Projektet är ett samarbete mellan Göteborgs Internationella Filmfestival och Lindholmen Science Park. I årets rapport har nyckelpersoner från Google/Youtube, TeliaSonera, Cannesfestivalen, Finska YLE och Vimeo med flera delat med sig av erfarenheter och framtidsvisioner.

På dagens seminarium vid filmfestivalen, med samma titel som rapporten, deltar förutom Koljonen flera av branschexperterna, Matthijs Wouter Knol (European Film Market), Julie Bergeron (Cannesfestivalen), Justine Powell (iROKO Global) och Anna Higgs (Nowness).

Projektets syfte är att kasta ljus över filmbranschens närtid. 2016 års rapport innehåller spännande läsning om viktiga områden som marknadsföring och distribution, visning, teknisk utveckling. Andra spaningar i rapporten gäller hur Virtual Reality och oberoende filmskapande kan ses som arenor för kreativa experiment, något som ligger till grund för framtidens konventionella produktioner.

Ladda ner rapporten här>>