Hoppa till huvudinnehåll

Hur kan spelteknologin hjälpa stadsplaneringen på bästa sätt?

tisdag, mars 25, 2014

Tisdagen den 25 mars anordnade Business Region Göteborg, Johanneberg Science Park och Lindholmen Science Park en frukostträff på Visual Arena. Temat var en intressant mix av spelmotorer, visuella modeller och stadsplanering.

Mia Leterius från Visual Arena inledde dagen med en presentation av vilka möjligheter som finns på Visual Arena. En uppskattad showreel med produktioner från olika medlemmar visades och det blev tydligt att Visual Arena är den perfekta miljön för den här typen av events.

Efter detta presenterade Ulf Hedlund från Tyréns AB hur man kan använda sig av Semi Global Matching för att scanna av stadsdelar och föra in dessa i 3d-program. På detta sätt kan man enkelt modellera omgivningarna och lägga till önskade element.

Även Augmented Reality, så kallad förstärkt verklighet, förklarades. Här används realtidsapplikationer som blandar information från den fysiska omgivningen med information från mjukvaran. Ett exempel kan vara att bilden från en mobilkamera blandas med ett objekt från en mjukvara. Därigenom kan man genom kameran se hur verkligheten hade kunnat se ut med det tänkta objektet.

Sist men inte minst presenterades även hur Unreal-motorn, en spelmotor utvecklad av Epic Games, kan användas för att visualisera stadsbyggnadsprojekt. Fördelen med detta är att användaren kan röra sig fritt i staden och utforska den från alla tänkbara vinklar. Detta öppnar upp för större flexibilitet och för en minskad risk att missa viktiga detaljer i planeringsstadiet.

Spelindustrin i Göteborg växer och vi ser fler och fler effekter på andra områden. Eric Jeansson på Stadsbyggnadskontoret i Göteborg avslutade med att visa hur de redan idag använder teknologin i visualisering av vattennivåer, stadsbyggnation och webbdata.