Hoppa till huvudinnehåll

Gör film av rollspelet med hjälp av fansen

måndag, juni 8, 2015

Över 700 personer har engagerat sig för att förverkliga regissören Joan Valdes dröm om en film baserad på rollspelet Numenéra. När tillverkaren för rollspelet fick se trailern förändrades allt.

En miljard år framåt i tiden. Teknik och magi smälter samman i en värld som tänjer på fantasins gränser. När filmskaparen Joan Manuel Urquiaga Valdes prövade rollspelet Numénera såg han en fantastisk möjlighet att omvandla den visuella, kreativa spelvärlden till ett filmäventyr. Det skulle leda till ett projekt som engagerade hundratals människor runt om i världen att hjälpta Joan att förverkliga drömmen.

– Tanken var att göra en film som utspelade sig i den världen men som inte baserar sig på några befintliga karaktärer eller historier från spelet. Istället hittade jag på en egen karaktär och skrev en kort berättelse inspirerad av Numenéras värld, berättar Joan.

Med hjälp av vänner och andra filmare kunde Joan spela in grunden till en kortfilm baserad på berättelsen. Filmen spelades in under två kalla, regniga dagar i badorten Åsa på Västkusten. Längs en ödslig strand i en avlägsen framtid söker en samlare efter användbara föremål. Han snubblar på ett uråldrigt föremål av Numenéra, vilket påbörjar en kedja av händelser som leder till en upplevelse som förändrar själva kärnan i hans väsen.

Budgeten för inspelningen var begränsad och Joan finansierade projektet själv. För att färdigställa filmen behövdes mycket specialeffekter och han hade inte möjligheten att finansiera efterbearbetningen själv. Därför valde Joan att klippa ihop en trailer för filmen i väntan på att kunna hitta finansiering för att slutföra projektet. 

Filmen spelades in under två kalla, regniga dagar i badorten Åsa på Västkusten.  

Mailet som förändrade allt

I augusti 2014 startade Joan produktionsbolaget Valdes/Eriksdotter tillsammans med producenten Martina Eriksdotter. 

– Joan är en supertalang. Vi hittade varandra snabbt och är en bra konstellation eftersom vi kan jobba både med fiktion och kommersiellt. Vi älskar det, vill inte behöva välja, säger Martina.

Hon har lång erfarenhet av internationella filmproduktioner och även en bakgrund inom marknadsföring, som kom till stor användning för produktionsbolagets första projekt.

– Vi bestämde oss tidigt för att försöka finansiera ett filmprojekt med hjälp av crowdfundingtjänsten Kickstarter. Det var något vi aldrig gjort tidigare. Hur sjutton funkar det? Målet var egentligen att pröva på och lära oss mer. Men vilket filmprojekt skulle vi försöka med? Vi kom fram till att Joans film om Numénera kanske skulle passa, berättar Martina.

– Vi tog också in en fantastisk projektledare, Anna Lundin. Hon är engelskspråkig, kan kulturen i USA och är väldigt duktig på kommunikation via sociala kanaler. Hon var en väldigt viktig resurs för projektet, säger Martina.

Rollspelet Numenéra är skapat av den kända, amerikanska speltillverkaren Monte Cook Games. Spelet var tillverkarens första och finansierade genom en av de mest framgångsrika Kickstarter-kampanjerna någonsin.

– Vi skickade ett mail med trailern till Monte Cook Games eftersom vi behövde deras tillåtelse för säga att filmen blivit inspirerad av Numenéra, förklarar Martina.

Inom 15 minuter fick de svar via mail. 

– De skrev ”Vi vill göra den här filmen med er och kommer skicka över ett licensavtal inom kort”.

I nästan fyra års tid hade Monte Cook Games arbetat med olika filmbolag för att försöka filmatisera Numenéra. Ingen hade lyckats fånga den rätta känslan. Ingen förrän Joan. ”It knocked our socks off” skriver Monte Cook på sin sajt om första gången de såg trailern.

Valdes/Eriksdotter fick inte bara rätten att låta filmen vara inspirerad av Numenéra, projektet blev nu en officiell film baserad på Numenéra. Filmen fick namnet Numenéra Strand.


Den officiella filmpostern som röstades
fram av projektets följare.

– Det var en helt ny vändning. Helt plötsligt skulle vi göra en licensierad film med ett stort amerikanskt bolag. Det blev ett helt annat projekt. Tack vare att det blev en officiell film så fick vi också en stor etablerad målgrupp via varumärket Numenéra.

Avtalet med Monte Cook var på plats och nu började arbetet med Kickstarter-kampanjen. Målet var att samla in de nästan 300 000 kr som behövdes för att slutföra filmen och leverera på de höga förväntningarna.

– Plötsligt befann vi oss i en global reklamkampanj med en målgrupp som till största del fanns USA, Australien och Singapore. Vi förstod nog inte hur stor målgruppen var, berättar Martina.

Att deras produktionsbolag Valdes/Eriksdotter hade en upparbetad profil på sociala medier var en förutsättning för att snabbt kunna lägga grunden för Kickstarter-kampanjen. Däremot var det deras första Kickstarter-projekt och det krävde att de snabbt kunde bygga upp förtroende i Kickstart-gemenskapen. 

– När man är ny på Kickstarter kan folk bli lite misstänksamma. Man måste få någon typ av ambassadör inom den genre man jobbar med. I vårt fall fick vi Monte Cook Games som hade en stor fanbase på Kickstarter och mycket kunskap hur det funkar där. Kickstarter är en kultur i sig och vi lärde oss mycket av Monte Cook, säger Martina.

På sociala medier spred de att det skulle göras en film om Numenéra. Det blev en förkampanj som väckte intresse kring projektet redan veckan innan Kickstarter-kampanjen drog igång.

– När vi väl släppte trailern så tog det bara några dagar innan gamers tagit sig till stranden där filmen spelats in för att spela rollspelet där, berättar Martina.

 Det stora intresset, en etablerad plattform och en bra förkampanj gjorde att Kickstarter-kampanjen fick en raketstart. Både bidrag och synpunkter strömmade in från fans runt om i världen.

– Det är en målgrupp som också är väldigt bra på feedback. Man får reda på om det är något som de inte tycker om och de kommer med förslag på hur man kan göra istället, berättar Joan.

– Det är klart att det är en balansgång mellan våra kreativa intentioner och synpunkter från målgruppen. Men det skapar också en lojalitet, när de märker att deras åsikter fångas upp. Man måste förvalta den kommunikationen med högsta möjliga respekt, förklarar Martina.

Konceptbilderna som togs fram för filmen ökad förtroende hos följarna för produktionen.  

Allt eller inget

Starten för Kickstarter-kampanjen gick bra men Joan och Martina visste att den stora utmaningen var att fortsätta engagera målgruppen för att nå målet på $35 000 (290 000 kr). Finansiering via Kickstarter är enligt principen allt eller inget – om ett projekt inte når sitt uppsatta mål inom trettio dagar så får det ingen finansiering.

– När vi lanserade så stack det iväg ordentligt. Många stöttade projektet men ganska naturligt så började det plana ut efter ett tag. Vi insåg att vi behövde hålla en ständig kontakt med målgruppen. Det krävdes att vi hade material och innehåll för att upprätthålla det. Man får aldrig vara repetitiv, då svalnar intresset, förklarar Joan.

Innehållet bestod av bland annat stillbilder från filminspelningen, kostymskisser, nya belöningar till de som stöttade projektet eller att fansen fick vara med och bestämma vilken som skulle bli den officiella filmpostern.

Trots hög aktivitet i kampanjen så var det svårt att få tillräckligt många att öppna plånboken och vilja bidra till filmen. 

– Det var många som följde oss men som inte hade stöttat projektet än. Så det handlade mycket om att få med dem. Vi hade möjlighet att ta in en jätteduktig konceptartist som gjorde fantastiska konceptbilder som vi kunde släppa. Det gjorde att folk fick ett större förtroende för projektet. 

En sista del i kampanjen blev ett samarbete med dataspelsproducenten inXile entertainment som arbetade på ett dataspel baserat på Numenéra. Spelet hade stöttats av över 70 000 personer på Kickstarter och Joan och Martina hoppades på att väcka deras intresse även för filmen.

– Det var det tyngsta vapnet vi hade. Genom att erbjuda en exklusiv visning för de som hade stöttat dataspelet så exploderade intresset verkligen. Kombinationen av konceptbilder och visningen gjorde att vi till slut kom över mållinjen på Kickstater, berättar Joan

Kampanjen överträffade till och med målet. 708 personer hade totalt bidragit med 338 988 kr för att hjälpa till och slutföra den film som Joan spelat innan nästan ett år tidigare på stranden i Åsa. Det som hade började som ett test av Kickstarter hade växt till något mycket större. 

– Vi har hela Numenéra-sfären som är nyfikna på filmen, även om de inte backat oss. Inte en chans att någon som älskar Numenéra kommer missa den här filmen, säger Joan.

Kickstarter-projektet blev en lärandeprocess för det nystartade produktionsbolaget och Martina ser flera fördelar med att använda sig av crowdfunding.

– Det är världens bästa marknadsföringsverktyg. Istället för att betala för en marknadsundersökning så får du betalt och på köpet så får du en hängiven målgrupp som kommer med värdefulla synpunkter. Det är väldigt smart, säger Martina

Nu väntar fansen otåligt på att få se den färdiga filmen. Samtidigt som Joan och Martina arbetar för fullt med att slutföra filmen planerar de fortsättningen för projektet.

– Det finns ett stort intresse av att se filmen i ett längre format. Därför jobbar jag nu med en webbmarknadsstrateg som är specialiserad på distribution för webbaserad TV, berättar Martina. 

– Just nu lever vi vår dröm! Vi gör det vi vill, bestämmer allt och arbetar med väldigt bra skådespelare, säger Martina.

Numenéra Strand kommer att visas första gången på spelmässan Gen Con som hålls i USA i slutet av juli.

Finansiera ditt projekt med Kickstarter

Under hösten 2015 kan du få hjälp att genomföra en Kickstarter-kampanj för ditt projekt.Ansök innan 28 juni här

Upptäck fler filmprojekt på Kickstarter