Hoppa till huvudinnehåll

Följ med tittarna till nya plattformer

torsdag, november 27, 2014

Framtiden för nordisk film- och tv-produktion är förmodligen ljus. Framförallt om branschen lyckas anpassa innehållet till publiken – och dessutom distribuera det så som publiken vill ta del av berättelserna. Nostradamus är ett initiativ från Göteborg Film Festival och Lindholmen Science Park för att bevaka utvecklingen inom film- och tv-branschen. Den 25 november ledde Johanna Koljonen, välkänd röst från media, ett seminarium för den svenska filmbranschen.

Se filmklipp från Nostradmus-seminarierna

– När det talas om branschens utmaningar, hör jag ofta att vi kommer att ha löst dessa om fem år. Problemet är att det är sådana som vi som skapar det som händer om fem år, sa Johanna Koljonen och blickade ut över den fullsatta aulan på Hotel 11, Eriksberg, och fortsatte:

– Om vi fortsätter att arbeta som vi gör nu, kommer vi om tre-fem år att vara kvar precis där vi är idag.

Redan skiljer sig verkligheten från hur många tror att det ser ut.

– Tv har peakat under de senaste fem åren. I augusti var en fjärdedel av danskt tv-tittande streamat material, sade Johanna.

Samtidigt konstaterar hon att den illegala nedladdningen avspeglar bristen på legala alternativ.

– En del piracy är att betrakta som stöld, men din tolvåring ser det inte så. Publiken anser sig ha rätt till allt innehåll, utan dröjsmål och de betraktar film och tv som livsviktigt. Det är en fantastisk, kulturell utveckling. Tittarna vill se programmen nu, nu, nu. De säger ”Ta mina pengar” och när ingen vill göra det så ”fuck you, jag ser det ändå”, säger Johanna.

För att behålla tittarna blir begreppet samtidighet allt viktigare för att göra innehållet relevant.

– Genom att släppa många avsnitt samtidigt och att ha globala releasedatum gör man berättandet mer aktuellt. Man satsar på livesändningar när det gäller idrott, musik men också i samband med ritualer som prinsessbröllop, säger Johanna.

Ett annat exempel på nytänkande är för- och eftersnack i anslutning till tv-program.

– Det har man sysslat med länge i sportsändningar. Serien The Walking Dead kompletterades tidigt med studioprogrammet Talking Dead. Eftersnacket blev lika långt som programmet och har lika höga tittarsiffror. Man skapar ett ramverk för att tittarna ska kunna samtala med varandra, säger Johanna.


I paneldebatten om utvecklingen av film och TV deltog, från vänster: Johanna Koljonen, moderator; Christian Wikander, programchef för SVT Drama/Nöje; Charlotta Denward, producent, styrelseledamot SFI; Kristina Börjeson, chef Distribution & visning, SFI;  Petri Kemppinen, Nordisk Film & TV Fond och Tomas Eskilsson, VD, Film i Väst.

I paneldebatten diskuterades bland annat hur relationen mellan programmakare och konsumenter utvecklas i takt med att nya tekniska plattformar växer fram.

Christian Wikander är programchef för SVT Drama/Nöje och tycker att det här är både kul och läskigt. Han berättar om ungdomsserien Portkod, som visas på SVT Flow.

– Portkod når 75 procent av alla 12-15-åringar. Titeln uppstår inte hos SVT, utan tillsammans med målgruppen. Vi bjöd tidigt in ungdomarna för att kunna diskutera serien, dess skådespelare och deras vardag. När sedan serien visades, fanns det såväl kunskap och engagemang. Fenomenet är att serien uppstår där publiken är.

Allt färre ungdomar tittar längre på tablåstyrd tv. Det är andra format och plattformar som växer fram.

– Twitch skapades 2011 och sänder e-sport och talkshower om spel, men också användargenererat material i form av som visar vanliga spelare eller spelkändisar som spelar exempelvis Minecraft eller League of Legends. Varje månad har Twitch 45 miljoner unika tittare som i genomsnitt tittar i 106 minuter om dagen. Plattformen såldes nyligen till Amazon för 970 miljoner dollar, säger Johanna Koljonen.

Martin Svensson är projektledare på Lindholmen Science Park som har två miljoner kronor att fördela till stöd för mediaproduktion.

– Vi har näringslivsperspektivet och ser film och tv som en näring som ska kunna ge mer sysselsättning i Göteborgsregionen. Vi fick in ansökningar om 70 olika projekt, och tog beslut om att stödja 19 av dessa. Det handlar mycket om traditionell tv och drama, och en del spelidéer. Jag tycker vi har sätt ganska få innovativa och nyskapande idéer eller initiativ att pröva nya affärsmodeller. Här får vi ta en roll för att uppmuntra en sådan utveckling.

Finansieringen är en del av Göteborg Stads filmsatsning och vänder sig i första hand till etablerade producenter och filmskapare som har möjlighet att skapa och producera professionella produktioner som långfilmer, TV-dramer eller andra format avsedda för distribution via biograf, TV-kanal eller VOD-tjänst.

Läs mer om projektfinansering för film och TV

Nostradamus är ett initiativ från Göteborg Film Festival och Lindholmen Science Park med syfte att bevaka de snabba förändringarna i film- och tv-branschen. När affärsmodeller, produktion, distribution och publikbeteenden skiftar samtidigt är det svårt för mindre länder att hävda sig – och svårt för mindre aktörer att ens hänga med. Nostradamus tar den del av den omvärldsbevakningen enskilda inte har tid med, samlar branschen till samtal om utmaningar och lösningar, och sammanställer spådomar om de närmaste åren på basen av djupintervjuer med expertis i strategiska positioner i branschen.