Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Filmare och spelutvecklare möts i The Hoarder

Johannes Nyholms nya projekt The Hoarder är det första han ger sig på i Virtual Reality. I projektet skildras en äldre kvinnas livssituation genom minnesfragment och utspelar sig i hennes lägenhet.

Att projektet görs med VR-teknik innebär att man som tittare är delaktig i det som sker i scenerna och handlingen.

– VR är ett naturligt möte mellan en filmare och en spelutvecklare, säger (filmaren) Johannes Nyholm. Ingen av oss har utvecklat i VR tidigare, men har bägge länge varit nyfikna på tekniken. Förhoppningsvis ger den oss möjlighet att träda in i historier och världar på ett än mer uppslukande, och identifikationsskapande sätt. Vi drivs av en lust att leka och utforska och vårt projekt ger oss nu den möjligheten.

Virtuell samhällsskildring

boy-in-woods_05.jpg

Bild från projektet The Hoarder

Filmen återberättar en kvinnas liv genom hennes nuvarande livssituation och genom en meditativ och kreativ stämning. Det är en nutida samhällskildring med ny berättarteknik. Formatet är tänkt som en film på cirka 45 minuter.

Bakom projektet står alltså Johannes Nyholm (Las PalmasJätten) tillsammans med spelutvecklaren Mikael Emtinger.

Innovativt projekt

Referensgruppen på Lindholmen ser projektet som innovativt ur flera aspekter, dels genom dess teknik, dels genom de nya affärskontakter det kan medföra. Projektet har därför beviljats utvecklingsstöd från Lindholmen Science Park.

VR betyder i det här fallet rent konkret att användarens position, huvudriktning och handrörelser överförs direkt till den upplevda världen. Effekten blir en enorm närvarokänsla.

– Vi kommer till en början ta fram en demo eller pilot av projektet, sedan har vi avsikten att utveckla vidare till något betydligt mer omfattande. Piloten räknar vi med att kunna visa någon gång under första kvartalet 2018.

Bilder: Johannes Nyholm och Mikael Emtinger

På uppdrag av Göteborgs Stad arbetar Lindholmen Science Park för att stödja branschutveckling och innovationer inom spel, film, TV och rörlig bild. Vi gör detta i samarbete med produktionsbolag, leverantörer, film och mediearbetare, branschorganisationer och andra relevanta aktörer.