Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen lindholmen 2 travel info

logo

Årets Audiovisual Days en digital succé

Den digitala upplagan av Audiovisual Days slog rekord med nära 400 registrerade besökare. Den 13-15 april fick publiken möjlighet att ta del av ett fullspäckat program på teman som innovation och kreativt skapande inom film, TV, media och VR.

Branscheventet Audiovisual Days har tidigare år ägt rum på hösten, men på grund av rådande pandemi flyttades arrangemanget till våren 2021 och tog som så många andra publika event i dessa tider en digital skepnad, då samtliga tre dagar ägde rum online.

Tidigare har programmet Film&TV på Lindholmen Science Park stått som värd för Audiovisual Days, men till årets upplaga har även programmen Medier & Demokrati, Visual Arena och AI Sweden stått som medarrangörer.

margot_roegiers-avd-gunnar_eriksson-gorki_glaser_muller-2_1500x.jpg

– Den snabba digitala utvecklingen och ett spännande audiovisuellt landskap på framväxt förenar oss, säger Gunnar Eriksson, projektutvecklare för Film & TV. Oavsett om vi arbetar med film, radio, tidningar, tv eller annan media så verkar vi digitalt och med snarlika möjligheter och utmaningar. Det är något vi velat lyfta fram i årets event; att visa på våra branschers många gemensamma nämnare, och hur vi tillsammans kan utvecklas och växa, inte minst med hjälp av modern visualisering och data- och AI-baserad teknik.

Tre dagar fyllda med högaktuella ämnen

Årets digitala upplaga av Audiovisual Days bjöd därför på ett brett och fullspäckat program med högaktuella programpunkter inom hela det audiovisuella spektrumet. De tre dagarna  rivstartade exempelvis med ett panelsamtal på temat ”Sanning eller lögn?” modererat av Medier & Demokratis Anders Thoresson, kopplat till hur AI-baserad teknik idag kan transkribera ljudfiler extremt snabbt; ett hjälpmedel för många branscher som tv, film och spel, men också en varningsflagga: kan vi verkligen lita på vad vi hör?

En panel bestående av Stefan Eklund, chefredaktör på Borås Tidning, Mikael Kowalski, Filmpedagogerna och Anette Novak, direktör vid Statens Medieråd diskuterade just spannet från möjligheter till risker.

Traditionsenligt bjöd medieanalytikern Johanna Koljonen på en högklassig summering av den 8:e Nostradamus-rapporten ”Transforming storytelling together”, följt av ett samtal med Film i västs nytillträdde produktionschef Kristina Börjeson, en position ansedd av många som en av den svenska filmbranschens viktigaste beslutsfattare.

audiovisualdays_2021_ai_tisdag_1500x_0.jpg

Under onsdagen fick publiken möjlighet att träffa skaparna bakom en av årets mest hajpade svenska tv-serier ”Snabba Cash”, som nyligen hade premiär på Netflix den 7 april. På plats under dagen var också författarna Niclas Ekström, Jessika Jankert och Lovisa Löwhagen från Manusfabriken, som berättade om arbetet bakom de två Viaplay-serierna ”Lyckoviken” och ”Maskineriet”.

Dessutom riktades ljus mot det högintressanta och ständigt växande podcast-landskapet, där produktionsbolaget Just Stories fick berätta om arbetet med true crime-podden ”En mörk historia”, samt hur man bygger ett framgångsrikt podcast-bolag från grunden.

– Ljud och rörlig bild växer inom nyhetsjournalistiken. Så värdefullt och roligt för oss inom Medier & demokrati att delta, säger programansvarig Martin Holmberg.

Avslutningsvis träffade komikern och skådespelerskan Åsa Gustafsson den Malmöbaserade humorduon Dilan och Moa, i ett samtal om skapande och kreativitet, och att verka mellan olika audiovisuella plattformar som tv, radio, podcast och scen.

margot_roegiers-avd-liz_rosenthal-dator_1500.jpg

På torsdagen vigdes en halvdag åt VR och ny teknik inom rörlig bild. Dagens värd, Gorki Glaser-Müller, presenterade årets deltagare i Narrative VR Lab, följt av en exklusiv master class av den erkände VR-pionjären Liz Rosenthal på temat: Den banbrytande virtuella berättartekniken.

Digital upplaga nådde en bred publik

För första gången arrangerades alltså årets Audiovisual Days i en helt digital upplaga, där de olika programpunkterna sändes direkt via mobilen eller datorn. Även om eventet sedan tidigare har varit en uppskattad träffpunkt för möten och nätverkande har årets event samtidigt kunnat möjliggöra en större tillgänglighet och nått ut till en betydligt större publik än tidigare.

Projektledaren Harry Gerd vittnar om ett vidgat deltagande när eventet nu arrangerats i en digital kostym:

– Tillgängligheten i och med det digitala eventet gjorde det verkligen möjligt att betydligt fler kunde ta till sig delar av eller hela innehållet. Jag tror att den här typen av event utan tvekan har kommit för att stanna även när pandemin har lagt sig.

Avslutningsvis vill teamet bakom Audiovisual Days rikta ett stort tack till alla som deltog i årets event.

Fakta om Audiovisual Days 2021

 •   Arrangerades 13-15 april.
•    Arrangörer är Lindholmen Film & TV, Medier & demokrati, Visual Arena och AI Sweden vid Lindholmen Science Park. 
•    Extern finansiär är primärt Västra Götalandsregionen. Övriga samverkansparter var Göteborg film festival, Kulturakademin, Göteborgs stad/Filmkontoret, Manusfabriken och Centrum för dramatik SYD.

FOTOGRAFER: Margot Roegiers / Harry Gerd