Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Vad kommer efter TV?

Vi har länge hört om tablå-TVs minskade relevans. Ungdomar är föregångare, ni vet On Demand-generationen som inte kan vänta tills torsdag klockan 21:00 för att se nästa avsnitt.

Hur TV-landskapet kommer att se ut i framtiden är förstås svårt att säga. En poäng som görs i rapporten Nostradamus Screen Visions, är att vi ofta faktiskt överskattar hur fort den här typen av snabba tekniska utvecklingar går. Vi går händelserna lite i förväg helt enkelt och glömmer att alla inte ändrar beteenden lika enkelt. Samtidigt betonas att vi också ofta kan underskatta betydelsen av samma förändringar.

I rapporten menar en respondent att 75% av allt tittat material kan vara streamat år 2020. “Streamat” ska här förstås som motsatsen till sänt på given sändningstid, tablå-TV. Med endast 25% kvar av marknaden har väl TV som vi känner den spelat ut sin roll?

Det finns uppmätta och aktuella siffror i rapporten. Enligt TNS/SIFO är redan 25% av all tittartid i Sverige streamad. Bland 15-29-åringar är siffran 51%, och hela 55% av svenska befolkningen använder en strömningstjänst, dagligen.

Men en annan intressant tanke i 2016 års Nostradamus Screen Visions är att tablå-TV ändå trots allt återskapas, i det nya SVOD- och VOD-landskapet.

Peter Gerard, Director of VOD på Vimeo:

“When there’s ten different services, and people are choosing 3 or 4 to subscribe to, we’re basically re-creating TV. That’s where we’re headed. You choose what channels you’re going to pay for. You get to watch on-demand whenever you want to watch the show, but you’re choosing your providers.”

Ett omfattande utbud i mängden av tjänster, kanaler och andra vägar att nå TV-innehåll blir, precis som på övriga informationsteknologiska områden, snabbt oöverskådlig. Hos konsumenterna finns då ett ökande behov vägledning, ‘kuratering’ med ett ganska nytt ord. Eller varför inte redaktörskap. Musiktjänster som Spotify och Apple Music löser detta behov med listor, skapade av fysiska personer eller av algoritmer.

För TV-mediet finns i Sverige till exempel TVdags som ett svar på behovet att sovra i utbudet. Nyligen rapporterade Dagens Media att TVdags når 100 000 läsare i veckan. Man håller på att bli en aktör att räkna med. Ett annat exempel är PlayGuiden som sammanställer innehåll från alla streamingtjänster du har tillgång till och gör det sökbart. Du slipper leta på en tjänst i taget om en given film eller serie tillhandahålls, dessutom recenseras och rekommenderas innehåll redaktionellt. Vad dessa tjänster gör är egentligen en ‘tablåifiering’ av ett svåröverblickbart flöde.

En viktig faktor för hur TV utvecklas framöver är hur inlåst, plattforms- eller tjänstberoende ett visst material kommer bli. Betalningsviljan hos konsumenterna har visat sig finnas där, så snart streamingtjänsterna tekniskt och utbudsmässigt kom ifatt piratmaterialet.

 
 
Martin Svensson
Projektledare Film & TV
Martin Svensson