Hoppa till huvudinnehåll

Göteborgs filmfestival visade upp betaversion av ny VOD-tjänst

måndag, maj 12, 2014

Den 8 maj höll Göteborgs Filmfestival en välbesökt partnerträff på Visual Arena. Festivalen presenterade för första gången en betaversion av sin nya VOD-tjänst och gav samtidigt sina partners en möjlighet att diskutera digital sponsring med Tango Sponsring.

Träffen lockade många besökare och inleddes med att festivalens VD, Mikael Fellenius, presenterade den nya konstnärliga ledaren för festivalen, Jonas Holmberg. Holmberg tar över efter Marit Kapla som nu tagit rollen som chefredaktör och innehållsansvarig för den nya Video on Demand-tjänsten.

VOD-tjänsten lanseras i höst och Marit Kapla gav alla en första inblick i hur tjänsten kommer att se ut genom en unik premiärvisning av den första betaversionen. Utbudet kommer att bestå av filmer från tidigare års festivaler och kommer fylla en lucka i det nuvarande utbudet. ”De ledande VOD-tjänsterna har i dagsläget ett väldigt ensidigt utbud och därför ser vi den här satsningen som något av en kulturgärning.” avslutade Marit Kapla.

Eftermiddagen på Visual Arena toppades med att Emil Didriksson från Tango Sponsring föreläste om digital sponsring och gav exempel på det senaste inom området. Lyckade nationella och internationella kampanjer varvades med diskussioner och frågor kring möjligheterna att samarbeta med festivalen och deras nya filmkanal.

Media Arena och Göteborgs Filmfestival håller just nu på med ett projekt som ska undersöka hur filmdistributionen kan komma att se ut i framtiden. För mer information om projektet, besök gärna http://www.giff.se/nostradamus eller kontakta projektledare, Martin Svensson, martin.svensson@lindholmen.se.