Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Biofilmer får premiär på nätet 2015

I år kommer filmer att släppas i digitala kanaler samtidigt som biopremiären. Det förutspår den nya rapporten från Nostradamus. Ett projekt som följer utvecklingen inom film- och tv-branschen.

På Nostradamus seminarium i november diskuterades det så kallade biofönstret. Den period som en film visas exklusivt på bio. Vem skulle våga ta risken för att bevisa lönsamhet trots ett avsteg från biofönstret? Närmast skämtsamt efterfrågades en oförutsedd händelse som skulle tvinga en kommersiell storfilm att släppas digitalt samtidigt som biopremiären.  

Det ingen i publiken då visste var att Sony samma dag upptäckt ett datorintrång som kom att stoppa biopremiären av filmen The Interview. Den 24 december släpptes tillslut filmen både på bio och på digitala tjänster som YouTube Movies, Google Play och Xbox Video. Lanseringen av The Interview blev ett ofrivilligt test av den teori som kallas ”day-and-date”.

I USA släpps indiefilmer ofta enligt day-and-date medan det länge funnits ett motstånd bland stora filmbolag. Det påverkar även biografer i de nordiska länderna som är beroende av goda relationer med de amerikanska filmbolagen. Det finns en befogad rädsla för hur man ska överleva ekonomisk om day-and-date blir verklighet.

Samtidigt är de flesta i branschen överens om att det finns ett stort behov av nya affärs-och distributionsmodeller. Det är tydligt att vissa filmer skulle gynnas av day-and-date men det mer osäkert hur det skulle påverka branschen i stort. I Nostradamusrapporten som släpptes den 29 januari dras ändå slutsatsen att 2015 sannolikt blir året då vi kommer att få se en förändring av biopremiärens exklusivitet. 

– Årets Nostradamusrapport visar hur många innovationer på film- och tv-marknaden just nu handlar om att göra innehåll relevant vid en specifik tidpunkt. Publiken frågar inte längre "varför ska jag se det här?", utan "varför ska jag se det just nu?". Vi analyserar konsekvenserna av detta, till exempel för biografer. Nu när simultana releaser på olika plattformar äntligen ser ut att bli verklighet, måste alla biografägare börja se att det de erbjuder är unika upplevelser snarare än unikt innehåll. Och det är bra nyheter för branschen, eftersom biobiljetter är relativt billiga jämfört med många andra saker, säger Johanna Koljonen som författat den nya rapporten.

Nostradamusprojektet leds av journalisten Johanna Koljonen i samarbete med Göteborg Film Festival och Lindholmen Science Park.

Läs hela den nya rapporten

Nostradamus – En glimt av framtidens film och TV

Film- och tv-branschen är i snabb förändring och det är svårt att hänga med. Ingen vet idag hur film och tv kommer att se ut om bara tre eller fem år. Projektet Nostradamus är ett försök att förutspå utvecklingen inom film- och tv-branschen.  Vi samlar och sammanställer analyser från experter i branschen och förmedlar det vi lärt oss i rapporter och på seminarier.

Läs mer på nostradamusproject.org