Hoppa till huvudinnehåll

AI och marknadsföring i fokus på Audiovisual Days

onsdag, december 18, 2019

Audiovisual days är slut för den här gången och vi har två fantastiska dagar bakom oss. 14-15 november fylldes Visual Arena på Lindholmen Science Park av film- och tv-skapare, manusförfattare och vr-producenter nyfikna på hur de på bästa sätt ska kunna möta framtiden.

Branschträffen Audiovisual Days (tidigare under namnet Västsvenska Filmdagarna) var den nionde i ordningen, och att forumet behövs är tydligt;

- Vi ser stora förändringar i film&tv-branschen, med ett stort behov för alla som arbetar med rörlig bild och audiovisuella medier att fortsätta utöka sitt kunskapsområde och bredda förståelsen kring vad de nya förändringarna innebär, säger Gunnar Eriksson, projektutvecklare på Film&TV vid Lindholmen Science Park.

- Det innebär också att det egna nätverket blir allt viktigare. Behovet av att kunna ta hjälp av specialister och unik kompetens har alltid funnits i branschen, men nu har detta även börjat breddas till nya kompetensområden, inte minst inom ny teknik.

AI en ny utmaning för framtidens film

Först ut under torsdag förmiddag var Göteborg Film Festival som traditionsenligt presenterade ett späckat program med fokus på nutid och framtid. Förutom en försmak om vad kommande filmfestival ska bjuda på, var huvudpunkten Nostradamus, där Johanna Koljonen gav oss insikt i hur framtiden ser ut inom film- och tv-branschen de kommande åren. Föreläsningen byggde på den forskning som drivs under projektet Nostradamus med årets tema: “Relevance in a New Reality  Se presentationen här


Johanna Koljonen, projektledare för Nostradamus  

Just frågan om Artificiell intelligens var en av de mest utmanande framtidsspaningarna, och det är tydligt att AI nu börjar ta plats även i den framtida film- och tv branschen. Detta var något som diskuterades i ett samtal med två företag som i sin verksamhet arbetar med att applicera AI i sina projekt. 

Vi mötte Michiel Ruellens, CTO på Scriptbook (Bryssel), som har utvecklat ett AI-verktyg för manusanalys samt Matilda Kong, CEO och grundare av det svenska analysföretaget Ceretai som arbetar med att synliggöra normer och stereotyper med hjälp av AI. 

Under torsdag eftermiddag fick vi ta del av en exklusiv föreläsning om marknadsföring av film, ett område som intresserade många. Mattias Noschis, grundare av den Berlinbaserade filmkommunikationsbyrån AlphaPanda, gav insikt i varför det har blivit mer och mer relevant för filmskapare att engagera sig i filmens marknadsmässiga målgrupp och hur denna nås. Han gjorde en genomdragning om ämnet från en producents perspektiv, både inom fiktion och dokumentära filmprojekt. Se Alphapandas presentation här

Writers room ett sätt att samskapa

Något annat som har förändrat produktionslandskapet på senare tid är det mer aktiva nyttjandet av writers room, dvs där flera manusförfattare gemensamt arbetar fram en idé. 

Manusfabriken ledde under eftermiddagen ett samtal om hur man skapar ett optimalt writers room - och hur ett flertal författare kan skapa en tv-serie tillsammans. Specialgäst var manusförfattaren och redaktören Jesper Harrie, som arbetat med bland annat Solsidan, Bonusfamiljen och nu senast Fartblinda.


Frida Hallberg från Manusfabriken med manusförfattarna Karin Aspenström, Jesper Harrie, Kjersti Ugelstad och Niclas Ekström i samtal om hur man optimerar arbetet i ett writers room.
 

Hur går det till när våra stora tv-serier skapas? Hur arbetar manusförfattarna när de skriver på ett gemensamt projekt? Hur behåller man visionen när man är ”många kockar”? Fördelarna med detta format, men även utmaningarna att samarbeta i detta kreativa skede diskuterades i en panel där även manusförfattarna Karin Aspenström, Niclas Ekström och Kjersti Ugelstad deltog.

Alla deltagarna i panelen var eniga i att bättre writers room är en förutsättning för att svenska tv-draman ska klara av konkurrensen från internationella serier.  

-Vi måste ha bättre dialog mellan de olika yrkesfunktionerna, särskilt mellan regi och manus, menade Jesper Harrie. Se samtalet här

En halvdag med VR och framtidens teknik

Nutidens och framtidens film är inte längre linjär, utan möjligheterna för hur man kan berätta en historia har breddats stort. Därför fokuserade fredagen på de nya teknikerna för audiovisuellt berättande: VR, AR och MR. 

Vi fick möta upphovsmakarna bakom verken i projektet Narrative VR Lab som presenterade sina VR/AR piloter. Bland annat fick vi ta del av arbetet med 360- produktionen REGRETS, av Niklas Rydén, AR-produktionen CURIOUS X, av Ismaila Jallow och VR-produktionen SKINNING/TRUE MESH/16:9fulltimetexture, av Nicole NeidertLäs mer om projekten >


Under fredagens VR-pass fick deltagarna möjlighet att testa piloterna från Narrative VR-lab 
 

Under förmiddagen fick vi även uppleva hur man kan arbeta i verktyg från spelbranschen även för att utveckla film. Steven Ekbrand, adjunkt i MEB (Medier, estetik och berättande) vid Högskolan i Skövde, visade hur man kan använda detta till att skapa en previz av din film i utveckling, skapa animerade filmer eller rentav rendera färdiga bakgrunder och världar till dina scener. 

Dagarna avslutades med en djupgående föreläsning i Virtuellt Skapande av Mike Golembewski, från brittiska Anagram, på temat “Skapa det virtuella”. 

Mike djupdök i frågorna kring när, var och hur man ska använda VR - vilka slags upplevelser och berättelser passar bäst för VR och varför? Hur påverkar valet av teknik vår berättelse? Som innehållsskapare, hur kan vi bäst arbeta med tekniken som ligger till grund för vårt arbete, så att de stöder våra teman istället för att "komma i vägen" för våra berättelser?

- Det har verkligen känts inspirerande att vara här under dessa dagar. Deltagarnas entusiasm, bredden på ämnen som vi har djupdykt i, och inte minst mångas glädje över att hinna prata med varandra. Det tar vi med oss inför nästa år! avslutar Gunnar Eriksson.

Se alla presentationer från torsdagen här