Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Nostradamus: Virtual Reality idag och i framtiden

VR har diskuterats flitigt den senaste tiden. Inte minst under året som gick, krönt av att VR-glasögonen utsågs till årets julklapp av HUI Research. Vi har tidigare berört ämnet här på film.lindholmen.se blogg och spekulerat över när och hur Virtual Reality kommer att slå igenom på allvar.

Västsvenska filmdagarna tillägnade 2016 en halvdag åt VR, och i samband med årets filmfestival i Göteborg fanns det möjlighet att vara med bakom kulisserna vid en VR-produktion, samt att se VR-filmen Oh Deer!, som skildrar ett rådjurs utsatthet under jaktsäsongen (VR-glasögonen var för övrigt i form av ett hjorthuvud). På Lindholmen Science Park har vi berört ämnet vid ett flertal tillfällen, både när det gäller näringsliv och kultur. Det är nästan så att man borde börja tröttna, om det inte vore för faktumet att VR faktiskt är så pass omvälvande inom en rad olika områden, och att vi väntar oss en enorm utveckling inom kommande år. Därför var det inte helt överraskande att Nostradamusrapporten 2017 återkopplade till ämnet VR, som var ett tema även 2016.

VR i filmens värld

I Nostradamusrapporten 2016 ifrågasattes bland annat hur pass bra det linjära berättandet fungerade inom VR. I årets rapport läggs fokus på utveckling, och panelen förutspår att VR-berättandet kommer att bli betydligt mer etablerat inom de närmaste 3-5 åren. Inom tre år kommer sannolikt plattformar och system att finnas på plats, men det är först när produktionsverktygen är mer tillgängliga för människor i allmänhet som VR kommer att slå igenom på riktigt. VR-biografer och upplevelsecenter visar idag sällan upp några omvälvande tekniker, men de kan betraktas som en investering för framtiden, då det framöver kan finnas avancerad VR-teknik som inte går att tillgå i hemmen.

Ett helt nytt sätt att tänka             

Enormt mycket pengar läggs på VR. Värdet på den globala VR-marknaden förutspås ligga på 30 miljarder USD år 2020 och räknar man även in AR (Augmented Reality) uppskattas värdet till 162 miljarder USD. Dock har utvecklingen hittills följt en viss förutsägbarhet och i rapporten uttrycks en längtan efter VR-mediets ”punkare, pirater och kapare” - passionerade berättare som struntar i gränser och hittar helt nya, egna vägar.

Tanken följs av en framtidsvision där du med en blick på en betalvägg –  och en analys av näthinnan som i sin tur kopplas till en betallösning – kan räcka för att betala och komma vidare om man sitter uppslukad i en artificiell värld. Helt utan onödiga och störande avbrott.

Möjligheterna är oändliga. Men så länge fokus ligger på att migrera gamla medier (som till exempel film) till nya plattformar istället för att tänka helt nytt, kan det dröja innan det riktigt revolutionerande idéerna sprids.

Läs Nostradamusrapporten 2017 här