Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Prix Europa: delad jury

25 bidrag i kategorin TV Fiction i Prix Europa, innebär även 25 jurymedlemmar från olika länder. Ibland går åsikterna isär.

Nu har jurygruppen suttit i samma rum sedan i lördags, sett tv-drama från morgon till kväll och diskuterat flera timmar varje dag. Alla i rummet är professionella av något slag; här finns manusförfattare, regissörer, producenter, beställare, show runners och finansiärer. Ofta kommer samstämmiga kommentarer om bidragen men det är intressant att notera var åsikterna går isär.

Hetast diskussion orsakade en våldtäkt i det tyska bidraget Ku’damm 56 – Rebel with a cause. Serien utspelar sig i 50-talets Berlin och är en slags förhöjd verklighetsskildring om en ung tjej som skickas tillbaka till sin familj efter att ha blivit utkastad från internatskolan på grund av omoraliskt beteende. Här finns mycket charm och humor men någonstans efter mitten av det 90 minuter långa avsnittet blir tjejen brutalt våldtagen. Diskussionen efteråt blev livlig. Höga protester utbröt när en jurydeltagare ansåg att tjejen i scenen inte gjorde nog med motstånd och att det därför inte var en våldtäkt. Den forskning om verkliga våldtäkter som visar att ett vanligt syndrom är att offret blir passivt, ”fruset”, förefaller fortfarande okänd för många. Det kan tas som ett tecken på hur viktigt det är att ämnet tas upp i samtidsdramatik, vilket även visade sig vara en drivkraft för manusförfattaren. Men diskussionen handlade även om hur dramat hanterar våldtäkten efter den har skett. Är våldtäktsmannen fortfarande ett potentiellt ”love interest” för tjejen trots det grova övergreppet eller får hans rollfigur ta konsekvenserna av sina handlingar?

Åsikterna gick även isär om ett annat tyskt bidrag, tv-filmen German History X: NSU – The Perpetrators. Den är första filmen i en trilogi som skildrar en grupp unga nynazister som begår en serie mord på människor med invandrarbakgrund. Historien bygger på ett verkligt fall och den första filmen berättar historien om förövarna, den andra om offren och den tredje om rättegången som fortfarande pågår. Debatten kom att handla om ifall dramat skildrar den nynazistiska subkulturen på ett alltför positivt sätt. Vissa tyckte att det var en styrka att filmen förmedlar hur attraktiv och lockande den här rörelsen kunde (och dessvärre fortfarande kan) framstå för unga människor. Andra menade att det är ett omoraliskt förhållningssätt, och att filmen bör ta starkare ställning mot nazismen.

Det ska bli intressant att se om någon ytterligare produktion rör upp känslorna idag på den sista jurydagen. På fredag är det prisgala!

Marit Kapla