Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Framtidens filmbransch

"Where are we now and what will happen in the next 3-5 years?”

Det är frågeställningen bakom The Nostradamus Project, ett samarbetsprojekt mellan Lindholmen Science Park och Göteborg Filmfestival. Sedan starten i och med 2014 års GIFF släpps en rapport årligen, Nostradamus Screen Visions. Rapporten bygger på samtal med inflytelserika personer inom skilda områden, där insyn och visioner är gemensamma nämnare. Redaktören och författaren, Johanna Koljonen, har i år intervjuat nyckelpersoner från Google/Youtube, TeliaSonera, Cannesfestivalen, Finska YLE och Vimeo med flera.

2016 års rapport om framtidsläget i filmbranschen innehåller spännande läsning om viktiga områden som marknadsföring och distribution, visning, teknisk utveckling, framväxten av nya branschjättar med mera. Den är i högsta grad läsvärd och går att ladda ner på projektets webb.

En intressant förändring man tycker sig se internationellt rör frågan om representation. I förra årets rapport diskuterades den allt större demografiska klyftan mellan filmskapare och publik. Klyftan mellan en bransch som brukar beskrivas som bestående av vita (medelålders) medelklassmän och en publik som inte kan relatera till den verklighet och de erfarenheter som beskrivs. Lite överraskande, på ett positivt sätt, är att man i årets rapport ser att medvetna åtgärder för att skapa förändring, hand i hand med marknadskrafter, kommer att leda till stora förändringar under de närmaste fem åren.

Hårda siffror om nuläget i rapporten när det gäller jämställdhet kommer främst från USA. Europa och Norden ses som föregångare, även om mycket återstår att göra även här. 2014 använde Disney och Universal inte en enda kvinnlig regissör, medan Sony Pictures stoltserade med hela 2%... 

Bara 7% av de 250 mest (ekonomiskt) framgångsrika filmerna hade en kvinnlig regissör.

Den kritik Oscarsgalan fått gällande företrädesvis vita nominerade och pristagare har väl inte undgått någon. Hur mycket uppmärksamhet den här frågan ändå fått tas också som ett tecken på att den stora massan vaknat och inte längre lydigt finner sig i snedvridningen.

Framtiden ser därför som sagt ljusare ut. Enligt rapportförfattarna kan en större förändring nu faktiskt vänta, och det ganska raskt. Politiska och strategiska åtgärder, så väl som utredningar om strukturell diskriminering med hot om juridiska påföljder i kombination med publikens reaktioner tvingar fram en förändring som inte bara är logisk och borde skett för länge sedan. Det är helt krasst ett affärsmässigt misstag att förhala mångfald och representation längre. Goda argument ges för detta.

Den här diskussionen är och bör vara levande även i Sverige, men vi kan ändå ses som en auktoritet på området när omställningen väl kommer i USA, spår man i rapporten. Och ännu längre har den danska filmindustrin kommit när det gäller jämställdhet.

Vi har ett gemensamt ansvar att skynda på den här utvecklingen, nya möjligheter med snabbare distribution, närmare kommunikation mellan skapare och konsument har ju potentialen att motverka likriktning och generiska produktioner. Film, spel och TV kan och bör vara en inspirationskälla, en vitamininjektion i debatt och en insyn i en värld som inte formas i kostymklädda konferensrum.