Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

När slår Virtual Reality igenom – och hur?

Foto: Oculus Rift

Enligt Google Trends har intresset för Virtual Reality aldrig varit så högt som i år (januari 2016). Men intresset verkar också vara cykliskt, nästan samma notering nåddes i mars 2004. Och ser vi längre tillbaka, med ännu lägre vetenskapliga anspråk, spåddes ett genombrott både på tidigt 80-tal (Tron!) och dito 90-tal (The Lawnmover Man / Gräsklipparmannen)

Trodde du för två decennier sedan att VR:s genombrott skulle bli som i Gräsklipparmannen från 1992?

Spoilervarning: Det går illa och det är inte VR som räddar dagen. Filmen är daterad förstås, men tar ändå upp teman som ännu är högst aktuella 24 år senare:   

  • En entusiastisk fascination för den nya tekniken i allmänhet och VR i synnerhet
  • Gamifierat lärande
  • Cybersex 

Men nej, det visade sig alltså att VR inte blev en naturlig del av livet vare sig under 80-, 90-, eller 00-talet. Hur är det med 10-talet?

VR har varit i ropet förr, något att fascineras av och skrämmas med. Det är med andra ord som vanligt med nyupptäckt teknik – man kan projicera det mesta på den. Den är lösningen på en massa frågor (utbildning, branschens räddning) och är samtidigt farlig och ett hot mot vår existens. Precis som datorspel, VHS och Internet varit.

VR är ett hett ämne nu (även om Google Trends visar en svacka för justfebruari 2016). Ett aktuellt exempel är Ida Klamborns visning på STHLM Fashion Week. Utöver den vanliga visningen inför inbjudna gäster kunde alla som ville sitta på första raden göra det live eller i efterhand med hjälp av ett par "filmande robotar", en smartphone och ett billigt verktyg (exempelvis Google Cardboard). Samarbetet kallades Democratic Front Row och får väl ses som ännu en testballong för vad tekniken kan användas till. Tilltaget fick självklart mycket uppmärksamhet, vilket får antas varit främsta syftet (här i Forbes, Café och DI Weekend).

Gimmick eller gamechanger?

Cykliskt trendande alltså, men finns det något som talar för att ett större genombrott den här gången? Får man tro de här snarlika artiklarna från Fortune (”Why Virtual Reality is about to go Mainstream”), CNBC (”Virtual Reality is about to go Mainstream”) och Forbes (”Virtual Reality Might Go Mainstream In 2016”) talar, stora aktörers investeringar tillsammans med att tekniken på allvar görs tillgänglig för konsumenter (=enkelt och billigt), faktiskt för det den här gången. Att ett sådant genombrott inledningsvis sker inom spel verkar troligt. Frågan är vad som händer med andra branscher? Kommer film kompletteras med VR, som vi ser 3D på biografer och hemutrustning i dag, eller blir det en disruptiv förändring denna gång?

Enkla pappkonstruktioner som Google Cardboard gör din android eller iPhone till den utrustning du behöver för att ta del av VR för ett par hundralappar, och under 2016 släpps hypade Oculus Rift. Den utrustning som krävs för att filma i VR är numera överkomlig i pris även för mindre produktioner, GoPro:s Odyssey är ett exempel. Hur bransch och konsumenter reagerar den här gången återstår att se. 

Vad tror du, är VR här på allvar den här gången eller väntar vi tio år till på ett riktigt genombrott?

 
Martin Svensson
Projektledare Film & TV
Martin Svensson